تبلیغات
مجله تغذیه - شاید صبحانه مهم‌ترین وعده نباشد!
نویسندگان

صبحانه سالم

اگر صبحانه نخورید، چربی روی چربی انباشت می‌کنید، اینطور نیست؟ وقتی می‌خواهید وزن کم کنید، متخصصین تناسب اندام، بر سر صبحانه قسم می‌خورند، اما تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط بین وعده‌ی صبحانه و وزن شما ارتباط ضعیفی است، البته اگر ارتباطی وجود داشته باشد!

گفته نشده که یک صبحانه‌ی سالم به شما کمک نخواهد کرد که روزتان را خوب شروع کنید، اما اگر صبحانه هم نخورید، وزنتان زیاد نخواهد شد.

تحقیق

تحقیقات جدیدی که در دانشگاه آلابامای بیرمنگام صورت گرفته است، این تصور که صبحانه بر وزن شما موثر است را به چالش کشیده است. شاید این تحقیق حساس‌ترین مطالعاتی باشد که تا به الان در این زمینه انجام شده است، چرا که تحقیقات قبلی تنها ارتباطی دو طرفه بین صبحانه و وزن یافته بودند، نه یک رابطه‌ی منطقی و علمی.

پس با وجود اینکه قبلا میزان زیادی از افرادی که دچار اضافه وزن بودند، ممکن بود جزو آن دسته‌ای باشند که صبحانه نمی‌خورند، امروزه دیگر نخوردن صبحانه گواهی بر تغییرات وزنی آنها نیست.

دیوید آلیسون، سرپرست محققان مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه آلاباما، می‌گوید: «موضوع چاقی و کاهش وزن سرشار از عقایدی است که آزمایش نشده هستند، این یک اخطار بیدار باش برای همه‌ی ماست که از این پس هر توصیه‌ای که می‌شنویم مدرکش را هم بخواهیم.»

تعداد ۳۰۹ بزرگسال چاق و دارای اضافه وزن، در این تحقیق شرکت کردند، که بصورت اتفاقی تعدادی شان توصیه به خوردن صبحانه شدند و به تعدادی نیز گفته شد تا بدون صبحانه روزشان را آغاز کنند.

بعلاوه یک گروه کنترل نیز وجود داشت، که هیچ دستوری در مورد عادات صبحانه‌شان دریافت نمی‌کردند. بعضی‌ها در این گروه صبحانه می‌خوردند و بعضی ها نه.

نتیجه؟

در مورد اضافه وزن، هیچ گروهی نسبت به گروه دیگر پیشی نگرفت. و همین موضوع مطلبی را برای ما روشن ساخت، و آن اینکه صبحانه خوردن یا نخوردن، ارتباطی با کاهش وزن ندارد. با یک بازه‌ی ۱۶ هفته‌ای، این تحقیق نسبت به تمامی تحقیق‌های مشابه، طولانی‌تر بود.

با وجود این یافته، کسانی که قضاوت به آنها سپرده شده است، هنوز درباره ی اینکه صبحانه خوردن یا نخوردن تاثیری بر کنترل وزن دارد یا خیر، خاموشند.

علاوه بر این، در این تحقیق چیزهایی مثل سطح گرسنگی، سطح چربی بدن و متابولیسم در نظر گرفته نشده است. از آنجایی که وقتی بدنتان از غذا محروم شود، تمایل دارد تا کمتر هم کالری بسوزاند، هنوز هم امکانش وجود دارد که با نادیده گرفتن صبحانه، در طولانی مدت سوخت و ساز کندتان باعث افزایش وزن شود.

آیا باید صبحانه بخورید؟

چه بخواهید وزن کم کنید و چه نه، هنوز هم صبحانه‌ای مغذی ایده‌ی خوبی است. مغز و عضلات شما برای اینکه به خوبی عمل کنند، به کربوهیدرات احتیاج دارند. همچنین مقدار کالری که از صبحانه دریافت می‌کنید شما را شاداب و پر انرژی خواهد کرد.

برای اینکه به بدنتان کمک کنید تا صبح جان بگیرد، می‌توانید یک‌کاسه جو دو سر به اضافه‌ی شیر بادام و انواع توت، و یا یک املت تخم مرغ بهمراه اسفناج و قارچ را امتحان کنید. دونات و کورن‌فلکس‌های شیرین را هم فراموش کنید، آن‌ها سرشار از کالری‌های تهی هستند. پس از خوردن آن‌ها به سرعت دوباره گشنه‌تان خواهد شد!

اگر کاهش وزن را در نظر نگیریم، یک صبحانه‌ی متعادل به شما کمک خواهد کرد تا سلامت بدنتان را حفظ کنید.

منبع




[ سه شنبه 21 بهمن 1393 ] [ 08:45 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]
درباره وبلاگ

سایت های مفید
امار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :