تبلیغات
مجله تغذیه
نویسندگان

فقط به این دلیل که چیزی به اسم سالاد می‌خورید به معنای تضمین سلامت آن نیست. برای اثبات، به رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ نگاه کنید که چگونه سالادی حاوی ۱۰۰۰ کالری و ۵۰ گرم شکر تهیه می‌کنند. اما حتی سالادهای خانگی یا آن‌هایی که شما خودتان از قسمت سلف سرویس رستوران‌ها بر می‌دارید نیز می‌تواند شما را به اشتباه بیاندازد، البته مشروط بر آنکه نسبت به آنچه انتخاب می‌کنید و یا به آن اضافه می‌کنید، دقیق نباشید.

سالاد


ادامه مطلب

[ دوشنبه 11 خرداد 1394 ] [ 10:00 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوشیدن آب پرتقال می‌تواند عملکرد مغز را در سالمندان تقویت کند. در سراسر دنیا سن جمعیت به‌سرعت در حال بالا رفتن است ، آمار نشان می‌دهد تعداد افراد ۶۰ سال به بالا تا سال ۲۱۰۰ سه برابر خواهد شد. بنابراین لازم است که روش‌هایی ساده و کم هزینه برای بهبود عملکرد ادراکی در سنین بالا پیدا کنیم.

Orange


ادامه مطلب

[ دوشنبه 11 خرداد 1394 ] [ 09:59 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

انواع فیبر

فیبرها به طرق متفاوتی بر سلامت شما موثرند.

از باکتری‌های شکمی تا کاهش وزن، همه و همه غایت رژیم سلامت و مصرف فیبر تلقی می‌شوند.

شناخت اکثر مردم درباره‌ی فیبر بسیار ابتدایی بوده و تمایل دارند تا موضوعات مرتبط با فیبر را در یک طبقه جای دهند.

اما واقعیت این است که تمام فیبرها یکسان خلق نشده‌اند.


ادامه مطلب

[ دوشنبه 4 خرداد 1394 ] [ 11:45 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

دانه‌های غلات در زمره‌ی بزرگ‌ترین منابع تامین کننده‌ی انرژی از مواد غذایی در جهان به حساب می‌آیند. سه نوع از پرمصرف‌ترین آنها شامل گندم، برنج و ذرت می‌شود. علی‌رغم مصرف گسترده، اثرات بهداشتی غلات کاملا بحث‌‌برانگیز است. برخی بر این باورند آن‌ها از ضروری‌ترین عناصر رژیم غذایی سالم هستند، درحالی‌که گروه دیگری تصور می‌کنند که غلات ممکن است، مضر باشند. مقامات بهداشتی ایالات متحده، زنان را به خوردن ۵ تا ۶ وعده غلات در روز و مردان را به ۶ تا ۸ وعده توصیه می‌کند. با این حال برخی کارشناسان سلامت معتقدند حتی‌الامکان از مصرف غلات و حبوبات اجتناب کنیم. با افزایش محبوبیت رژیم غذایی سرخپوشان (نوعی رژیم نجات بخش برای سلامت) که به حذف حبوبات و غلات توصیه می‌کند و پیروی از آن رژیم بسیاری از مردم از غلات اجتناب می‌کنند چرا که بر این باورند، غلات ناسالمند. قابل ذکر است که در مورد تغذیه، اغلب استدلال‌های خوبی در هر دو طرف وجود دارد. در طول این مقاله به جزییات اثر غلات بر سلامتی که مورد آزمایش قرار گرفته و موارد خوب و بد هر دو می‌پردازیم.

غلات چه هستند؟

دانه غلات (یا غلات ساده) دانه‌هایی کوچک، سخت و دانه‌های خشک خوراکی هستند که روی گیاهان علف‌مانند، به نام غلات رشد می‌کنند. آن‌ها غذای اصلی بسیاری از کشورها هستند و تا حد زیادی، بیشتر از هر گروه مواد غذایی دیگر، انرژی غذایی سراسر جهان را فراهم می‌کنند. غلات نقش عمده‌ای در تاریخ بشر ایفا کرده‌اند و پیشرفت در زمینه‌ی کشاورزی غلات، چنان عمده است که باعث توسعه تمدن می‌شود. انسان‌ها عمده مصرف‌کنندگان غلات هستند اما غلات برای تغذیه و فربه کردن دام نیز استفاده می‌شود. هم‌چنین غلات می‌توانند به محصولات غذایی مختلفِ فرآوری‌شده نیز بدل شود.

انواع غلات


ادامه مطلب

[ پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 ] [ 08:03 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

هنگام مهیا‌ کردن یک وعده‌ی غذایی ممکن است متوجه نباشید چقدر آسان است که، مواد غذایی مورد‌ نیاز بدنتان را در آن بگنجانید. با گنجاندن تمام مواد‌ غذایی در برنامه روزانه، منافع زیادی از جمله سلامتی، زیبایی و انرژی بدست می‌آورید. اینجا تعدادی از مواد غذایی اصلی آمده است که می‌تواند خستگی را از بین ببرد و به شما کمک کند تا روزتان را با سرحالی شروع کنید. در پایان متن، دستورالعملی گذاشته‌ام که شما متوجه می‌شوید چقدر آسان است.

غذای زیبایی


ادامه مطلب

[ شنبه 22 فروردین 1394 ] [ 12:03 ب.ظ ] [ مدیر مجله ]

جلبک‌ها سرشار از مواد مغذی هستند که تاثیرشگرفی بر بدن و مغز دارد. ۱۰ مزیت ثابت شده‌ی جلبک بر سلامت عبارتند از:

  1. جلبک سرشار از بسیاری از مواد مغذی است.

جلبک موجودی زنده است که به دو شکل در آب تازه و نمکی رشد می‌کند. این یک نوع از انواع باکتری به نام cyano است که اغلب به جلبک سبز-آبی اشاره دارد. درست مانند گیاهان، باکتری cyano هم می‌تواند از نور خورشید از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز بهره‌مند شود.

جلبک از سوی قبایل آزتک در گذشته‌های دور به صورت روزانه مصرف می‌شد، اما هنگامی که ناسا اعلام کرد که جلبک می‌تواند در فضا رشد کند و به ‌وسیله فضانوردان استفاده شود، دوباره مشهور شد. مقدار استاندارد روزانه جلبک دریایی ۱ تا ۳ گرم است، اما مقادیر بیش از ۱۰ گرم در روز نیز به طور موثری استفاده می‌شود.

اشکال مختلف جلبک دریایی


ادامه مطلب

[ پنجشنبه 20 فروردین 1394 ] [ 08:45 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

بسیاری از رژیم‌ها از گذشته تا کنون معروف بوده‌اند. آن‌ها سال‌ها پیش معروف شده‌اند اما مردم هنوز از آن‌ها پیروی می‌کنند و هنوز هم نتیجه می‌گیرند.

این‌ها شامل موارد زیر می‌شود، اما محدود به این‌ها نیست:

  • رژیم مدیترانه‌ای.
  • رژیم با کربوهیدرات کم.
  • رژیم غذایی سرخپوشان.
  • رژیم غذایی گیاهی.

افراد گرایش دارند که به آنچه این رژیم‌ها را از هم جدا می‌کند توجه کنند و در مورد آن بحث کنند. تاکنون، این مباحثه مفید نبوده است. حداقل تا کنون.

شاید، به جای بحث کردن درباره‌ی افتراق آنها ما باید به مشترکات این رژیم‌ها توجه کنیم.

احتمالا این‌ها قوانین جهانی هستند که در سراسر جهان موثرند و مابقی رژیم شما هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

واقعیت این است که بین همه رژیم‌هایی که در بالا به آن اشاره شد و همه رژیم‌هایی که با سلامت طولانی مدت سازگارند، اشتراکاتی وجود دارد.

۶ وجه مشترک همه رژیم‌های موفق دنیا عبارتند از:


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 19 فروردین 1394 ] [ 09:03 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

پروبیوتیک

آیا می‌دانید که نسبت باکتری‌‌ها به سلول‌های در بدن شما ۱۰ به ۱ است؟

کاملا درست است و اغلب آنها در روده سکنی گزیده‌اند.

البته نیازی نیست که وحشت کنید، اغلب آنها بی‌ضرر هستند.

وجود این باکتری‌های مفید در روده از مزایای فراوانی برای حفظ سلامت ما برخوردار است.

از جمله این مزایا می‌توان به کاهش وزن، تسهیل گوارش، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، پوستی بهتر و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها اشاره کرد.

همین امر ما را به سوی موضوع مورد نظر یعنی پروبیوتیک‌ها سوق می‌دهد.

پروبیوتیک‌ها به مواد غذایی یا مکمل‌هایی اطلاق می‌شود که حاوی این باکتری‌های مفید باشند و فرض بر این است که سکنی گزیدن این موجودات کوچک میکروسکپی در روده برای ارتقای سلامت بدن می‌باشد.

اهمیت آنها به قدریست که هرچه درباره‌ی آنها بگوئیم اغراق نکرده‌ایم.

مراقبت از روده و باکتری‌های مفیدی که در آن ساکن هستند، شاید یکی از مهمترین اقداماتی قلمداد شود که هر فرد می‌تواند در باب سلامت خود انجام دهد.


ادامه مطلب

[ دوشنبه 17 فروردین 1394 ] [ 08:22 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

بادام زمینی

حتی بادام زمینی‌های کوچک نیز می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود ببخشد و چند سال به عمرتان اضافه کند.

در اولین مطالعه از این نوع مطالعات، خوردن مغزها از جمله بادام زمینی، با نرخ مرگ و میر کمتر در همه گروه‌های قومی حتی افرادی که شرایط متابولیکی خاصی مانند مرض چاقی یا دیابت، مصرف سیگار یا الکل داشتند، مرتبط نشان داده شد.

در مطالعه‌ای گسترده برنامه‌ی غذایی امریکایی‌های کم درآمد، افرادی از جنوب شرق آسیا و چینی‌های شانگهای مورد بررسی قرار گرفت. در همه گروه‌ها از جمله سیاه پوستان، سفید پوستان و آسیایی‌ها، خوردن مغزها با طول عمرشان مرتبط بود. شرکت‌کنندگان در تحقیق نیازی به خوردن مغزها‌ی گران قیمت برای افزایش طول عمر نداشتند، گرچه بادام زمینی و کره بادام زمینی در زمره‌ی انواع مغزهای گران قیمت به شمار می‌روند.


ادامه مطلب

[ شنبه 15 فروردین 1394 ] [ 09:11 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

ویتامین دی

شاید اگر متوجه شوید که ویتامین D تفاوت چشمگیری با دیگر ویتامین‌ها دارد، تعجب کنید.

این ویتامین در واقع هورمونی موسوم به هورمون استروئید است، و چنانچه پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد به واسطه‌ی کلسترول در بدن تولید می‌شود.

به همین دلیل، اغلب ویتامین D منسوب به ویتامین نور خورشید است.

اما از آنجایی که این روزها امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به حد کفایت وجود ندارد، ضرورت ایجاب می‌کند که افراد این ویتامین را از برنامه‌ی غذایی( یا مکمل‌ها) تامین نمایند.

مصرف ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا برای سلامت کامل ضروریست.

متاسفانه، تعداد انگشت‌شماری از غذاها حاوی مقادیر عمده‌ای ویتامین D هستند، به همین دلیل کمبود این ویتامین بسیار شایع است.

در واقع، بر اساس آمار منشر شده در سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۵، به طور قطع بیش از ۴۱.۶٪ از جمعیت امریکا از کمبود این ویتامین یا این هورمونِ حیاتی رنج می‌برند.

در این مقاله هر آنچه باید درباره‌ی ویتامین D بدانید گنجانده شده است.


ادامه مطلب

[ شنبه 15 فروردین 1394 ] [ 09:09 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

فلفل دلمه

فلفل‌ها مجموعه‌ای از مواد مغذی و ویتامین‌هاست که طعمی خوشمزه به غذاهای مختلف می‌افزاید. دریابید که چرا باید از قدرت فلفل برای تقویت سلامت خودتان استفاده کنید.


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 27 اسفند 1393 ] [ 09:19 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

اگر فکر می‌کنید آکنه‌هایتان به دلیل پرخوری شب گذشته است، به سرنخ مهمی دست پیدا کرده‌اید. تعدادی از موادغذایی که علت اصلی آکنه‌اند در یخچال و حتی در فروشگاه‌های بزرگ وجود دارند.

اما بلافاصله یخچال را خالی نکنید. یک متخصص تغذیه و زیبایی می‌گوید: خصوصیات زیستی فردی یکی از علل اصلی بروز آکنه است. آکنه در افراد به دلایل مختلف از قبیل غذا، استرس و غیره ایجاد می‌شود. این بدین معنی است که هر چیزی از ژنتیک گرفته تا گروه خونی و متابولیسم علاوه بر غذایی که می‌خوریم می‌تواند روی پوست تاثیر نامطلوبی بگذارد.

آکنه

اما همیشه غذاهایی هستند که باعث افزایش تولید چربی، به‌هم خوردن تعادل هورمون و التهاب می‌شوند، که همه‌ی اینها منجر به بروز جوش‌های قرمزرنگ می‌شوند، که ارتباطی با ساختار بدنی شما ندارد.

در زیر، تعدادی از رایج‌ترین عوامل بروز آکنه آمده ‌است. اگر می‌بینید اوضاع پوست شما رو به وخامت است، ممکن است بهترین جواب را در این مواد غذایی مرموز پیدا کنید.


ادامه مطلب

[ پنجشنبه 21 اسفند 1393 ] [ 09:08 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

غذا

رژیم غذایی استاندارد امریکایی، که به DAS موسوم می‌باشد، به عنوان یک رژیم غذایی بسیار تاسف‌بار شناخته شده است. حدودا ۱۰۰ سال است که اکثر آمریکایی‌ها از خوردن وعده‌های غذایی معمولی و خانگی امتناع می‌ورزند ( حتی پیش از آنکه غذاهای فرآوری‌ شده‌ای که ما امروزه در قفسه‌های فروشگاه می‌بینیم، وجود داشته باشند)، و مقدار زیادی از کربوهیرات‌ ساده و قند تصفیه شده مصرف می‌کنند. این تغییر در عادات غذایی، موجب رشد روزافزون بیماری‌های مزمن مرتبط با رژیم غذایی شده است که خود بیانگر بزرگترین علت چاقی مفرط و مرگ آنهاست. خوشبختانه، بهبود این وضعیت می‌تواند بسیار آسان باشد: مصرف هرچه بیشتر میوه‌ها و غذاهای تصفیه نشده، سبزیجات، غلات کامل، و سایر محصولات غذایی که فرآوری کمتری روی آن‌ها صورت گرفته است، کمک کننده است.


ادامه مطلب

[ یکشنبه 17 اسفند 1393 ] [ 09:59 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک خوراکی ارزان‌قیمت با فواید فراروان است که البته دکترها ممکن است آنرا برای شما منع کرده باشند ، در این مقاله به بررسی فواید تخم‌مرغ برای سلامتی خواهیم پرداخت:

زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی لوتئین و زکسانتین است که خطر ابتلا به بیماری‌های چشم مانند زوال شبکیه و آب مروارید را از بین می‌برد.

دانشکده تحقیقات پزشکی هاروارد تایید می‌کند که مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد سالم افزایش نمی‌دهد.


ادامه مطلب

[ یکشنبه 10 اسفند 1393 ] [ 12:20 ب.ظ ] [ مدیر مجله ]

تغذیه قبل ورزش

آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما، قبل و بعد از تمرینات ورزشی‌ می‌تواند کارایی شما را کاهش یا افزایش دهد. خواه طرفدار پیاده‌روی صبح زود باشید یا کلاس پیلاتس، آنچه مهم است تامین مواد غذایی مورد نیاز بدنتان می‌باشد. اطمینان پیدا کنید که سوخت مورد نیاز بدنتان را برای یک ورزش طولانی و سنگین تأمین کرده‌اید.


ادامه مطلب

[ سه شنبه 5 اسفند 1393 ] [ 11:22 ق.ظ ] [ مدیر مجله ]
درباره وبلاگ

سایت های مفید
امار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :